Opis
„Papież nienawidzi uczonych i lęka się ich, albowiem nie podlegają mu na mocy ślubowania”. Nie jest to pełna goryczy refleksja bojownika nauki, lecz myśl Pascala. Wspaniały chrześcijanin i genialny uczony wyraził w ten sposób rozdarcie chrześcijańskiego sumienia w obliczu fundamentalnego dylematu wyłaniającego się w związku z poszukiwaniem prawdy. Uważano powszechnie, że nauka stara się odpowiedzieć na pytanie „Jak?”, a filozofia i religia zajmują się pytaniem „Dlaczego?”, chociaż w rzeczywistości chodzi o dwa oblicza tej samej prawdy. Złudne jest mniemanie, że można odpowiedzieć na jedno, nie odpowiadając na drugie. Czy można wyjaśnić, jak działa zegarek, jeśli się nie wie, czemu służy?
Człowiek ma tylko dwie drogi, którymi może podążać szukając odpowiedzi na podstawowe pytanie o byt: wiarę i badanie przyrody. Pierwszą kroczy Kościół, drugą – nauka. Oto w przybliżeniu zakres tematyczny niniejszej książki: chcemy opowiedzieć o postawie Kościoła wobec nauki – od samego początku po czasy dzisiejsze.
Spis treści
Wstęp
Część pierwsza
Czas nieufności (I–V wiek)
Rozdział I: Kościół pierwotny a nauka grecko-rzymska
Stary Testament: życzliwe spojrzenie na naukę…
Ale zawartość naukowa miała charakter szczątkowy
Sedno problemu: Biblia księgą naukową?
Święty Paweł a nauka
Nauka grecka: myśl religijna
Pitagoras i Empedokles
Demokryt, Epikur i atomy
Stoicyzm
Sokrates i Platon
Arystoteles
Ziemia: tkwi nieruchomo czy się porusza?
Świat Boski czy zdesakralizowany?
Geografia i alchemia
Nauki o człowieku
Nauka spekulatywna
Rozdział II: Wahania Kościoła w sprawie zakazanego owocu
Impas wiary odciętej od kultury
Konieczność przekonania elit
Chrześcijanie i nauczanie pogańskie
Szkoła aleksandryjska otwarta na kulturę pogańską
Klemens Aleksandryjski i egzegeza alegoryczna
Orygenes: nauka w służbie egzegezy
Niejednoznaczna ocena Orygenesa w Kościele
Czy Kościół unicestwił naukę starożytną?
Rozdział III: Ojcowie Kościoła: nauka złem koniecznym
Dalsze wahania (połowa III – połowa IV wieku)
Edykt juliański (362) i jego konsekwencje
Bazyli z Cezarei i Grzegorz z Nyssy: kwestia rozumu i wiary
Święty Hieronim: za nauką czy przeciw niej?
Wiara powinna dokonywać rozróżnienia między doktrynami naukowymi: coraz wyraźniejsze nieporozumienie
Święty Augustyn
Chrześcijanie, którzy w imię Biblii trwają przy błędach naukowych, dyskredytują Słowo
Nauka niezbędna dla zrozumienia Pisma
Ograniczenia i niebezpieczeństwa nauki
Część druga
Kościół akceptuje naukę (wieki VI–XIII)
Rozdział IV: Wielkie nadzieje na syntezę
Czy Kościół był odpowiedzialny za stagnację naukową w średniowieczu?
Pośrednicy: Boecjusz i Kasjodor
Nauka klasztorna: Beda Czcigodny i jego następcy
Izydor z Sewilli: nauka i wiara obok siebie
Wiedzę znajduje się w książkach, nie zaś w przyrodzie
Jan Szkot Eriugena: nie ma teologii bez nauki; szansa zmarnowana przez Kościół
Kościół bizantyński a nauka
Pragnienie nauki w Kościele z X wieku
Gerbert, papież roku tysięcznego, uświęca zaślubiny Kościoła z nauką
Rozdział V: Przymierze między wiarą i nauką
Odzyskanie nauki starożytnej dzięki średniowiecznym Arabom
Tłumacze angielscy: Adelard z Bath, Daniel z Morley. Nauka w przymierzu z wiarą
Wymiana kulturalna w południowej Italii
Bilans działalności translatorskiej: Kościół w obliczu nauki grecko-arabskiej
Dialektyka, nowa broń rozumu
Konieczność nadzoru Kościoła nad nauką
Udany mariaż: szkoła w Chartres
Wilhelm z Conches (1080–1154)
Inni szartrejczycy
Prąd antynaukowy w Kościele
Święty Bernard a nauka
Kościół a medycyna
Rozdział VI: Kościół a fizyka Arystotelesa
Nowe uwarunkowania intelektualne
Pierwsze potępienia nauki arystotelesowskiej
Teolodzy przeciwko Arystotelesowi
Zwolennicy Arystotelesa
Wielkie potępienie z 1277 roku: wiara determinuje prawdę naukową
Rajmund Lull i wyższość wiary nad nauk
Encyklopedie: nauka podporządkowana wierze
Astronomia: Ptolemeusz bierze górę nad Arystotelesem
Wiara motywem badań naukowych
Teologia jako nauka
Robert Grosseteste, teolog nauki
Roger Bacon
Albert Wielki
Tomasz z Akwinu
Część trzecia
Od tolerancji do zerwania (wiek XIV – początek wieku XVII)
Rozdział VII: Oddzielenie wiary od rozumu, czyli czas hipotez
Duns Szkot
Wilhelm Ockham i krytyka poznania naukowego
Pierwsze potępienia nauki nominalistów; Arystoteles oficjalnym uczonym Kościoła
Potępienie hipotez Mikołaja z Autrecourt
Rozłam między nauką a techniką korzystny dla arystotelizmu
Mechanistyczny świat Jana Buridana
Problematyka ruchu ziemi w XIV wieku
Mikołaj z Oresme, prekursor Kopernika
Oxford albo marzenie o religii matematycznej
Arystoteles nadal w centrum sporów
Rozdział VIII: Kościół okresu renesansu i śmiałe przedsięwzięcia naukowe
Ostatnie walki o Arystotelesa
Religijne hamulce nauki
Religia a medycyna
Blokowanie nauki przez okultyzm i platonizm
Początek emancypacji nauki
Papieże sprzyjający nauce (1447–1555)
Wielka tolerancja wobec najzuchwalszych hipotez
Kościół a wynalazek druku
Kardynał Mikołaj z Kuzy i jego einsteinowskie intuicje
Kopernik: Ziemia kręci się z błogosławieństwem Kościoła
Wyprawy odkrywcze: konieczność współdziałania nauki z teologią
Rozdział IX: Kontrreformacja i przywołanie nauki do porządku
Skazanie Giordana Bruna symbolem nowej postawy Kościoła
Usztywnienie postawy Kościoła, Paweł IV
Dogmat eucharystyczny a atomy
Dwuznaczna postawa jezuitów
Towarzystwo Jezusowe a arystotelizm
Dwuznaczność nauki jezuickiej w Chinach
Represjonowanie nowych hipotez
Nauka opuszcza Kościół
Rozdział X: Galileusz, Kościół a nowożytna nauka: wielkie zerwanie w XVII wieku
Zapowiedź sprawy Galileusza: potępienie systemu Kopernika (1616)
Il Saggiatore (1623), Galileusz przeciwko jezuitom
Przedmiot procesu z 1633 roku: Kopernik czy atomy?
Kościół, Galileusz, Biblia i nauka
Stopniowe ukrywanie wyroku z 1633 roku
Galileusz w apologetyce chrześcijańskiej XIX i XX wieku
Wpływ sprawy Galileusza na Kartezjusza, Gassendiego, Pascala i Mersenne’a
Zakończenie
Chronologia
Spis ilustracji
Bibliografia
Indeks
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.