(praca zbiorowa)
Estetyka Romana Ingardena jako podstawa badań nad korespondencją sztuk

Autor: (praca zbiorowa)

Redakcja wydania: Beata Garlej, Bernardetta Kuczera-Chachulska, Andrzej Tyszczyk

Współwydawca: Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk Wydawnictwo

Rok wydania: 2022

Wydanie: I

Liczba stron: 124

Format: 145 x 205 mm

Oprawa: miękka ze skrzydełkami

ISBN: 978-83-66909-04-5

20,00 

Opis

Książka jest czwartym tomem serii wydawniczej, której nazwę „Zeszyty Aksjologii i Estetyki Literackiej” IFP WNH UKSW zmieniono na „Zeszyty Estetycznoliterackie” zmieniona została również afiliacja.

„Idea wykorzystania estetyki Ingardena do badań nad korespondencją sztuk jest ze wszech miar uzasadniona i pożyteczna, a myślę – mając na uwadze niniejszą książkę – że także fortunna i skuteczna. Z kilku powodów. Jest to przede wszystkim teoria odpowiednio szeroka, obejmuje bowiem wiele dziedzin sztuki. Dla każdej z nich Ingarden opracowuje podstawową teorię dzieła, stosując tę samą kategorię analityczną – warstwę, rozumianą jako materiałowy i relacyjny składnik dzieła powiązany z fenomenologiczną (konstytutywną) teorią spostrzeżenia estetycznego i w tle noetyczno-noematyczną typologią warstw oraz dodatkowo kategorię fazowości. Mamy ponadto rozbudowaną koncepcję fundamentów bytowych poszczególnych sztuk, a więc medialnych nośników dzieła i ich relacji z warstwami. Mamy wreszcie – po trzecie – rozbudowaną problematykę jakości estetycznych wyjaśniającą sposób funkcjonowania dzieł jako ‹‹przedmiotów estetycznych››, których funkcją jest ‹‹przeżycie estetyczne››. Zwróćmy przy okazji uwagę na to, że dwie pierwsze kategorie jego estetyki: warstwa i fundament mają charakter różnicujący, za ich pomocą filozof wyznacza strukturalną odrębność sztuki, ale wyznacza ją prze dobór, liczbę i specyfikę warstw, rodzaj fundamentu bytowego oraz fazowość, nie podlega różnicowaniu natomiast ogólne pojęcie warstwy oraz typ relacji warstwowych zachodzących w dziele, te pozostają stałe, co daje znakomitą podstawę do porównań. Kategoria, trzecia natomiast, a więc teoria jakości, przeciwnie, ma charakter scalający – ‹‹system jakości estetycznych››, nad którym filozof intensywnie pracował w ostatnich latach swego życia, jest wspólny dla całej dziedziny sztuki. Wszystko to daje współczesnemu badaczowi pracującemu nad zagadnieniami z zakresu korespondencji sztuk potężny i niezwykle interesujący materiał porównawczy, ale także koncepcyjny”. 

Ze szkicu wprowadzającego prof. Andrzeja Tyszczyka  

Dodatkowe informacje

Autor

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Estetyka Romana Ingardena jako podstawa badań nad korespondencją sztuk”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pokrewne produkty