Opis
Wyobraźnia to jeden z wielkich aktorów historii. Jeśli każde społeczeństwo i każda epoka maja swój świat wyobrażeń to dla niektórych z nich, jak się zdaje, jest on bogatszy i odgrywa większą rolę. Tak właśnie było w przypadku średniowiecznego Zachodu. Zanurzeni w świecie ukrytych bytów, które uważali za bardziej rzeczywiste i prawdziwe niż te postrzegane przez zmysły zewnętrzne, ludzie tamtej epoki wchłonęli świat wyobrażeń, który był im dostarczany przez zmysły wewnętrzne, a który, jak nauczał Kościół, prowadzi – o ile nie wmiesza się w to szatan – do kontaktów z Bogiem.
W tym „długim” średniowieczu, które dla Jacques’a Le Goffa siga aż po nasze czasy, zobaczymy nie tylko wszechświat złożony i pełen sprzecznych dziwów, obrazów przestrzeni i czasu z „tego” i „tamtego” świata, ale także symboliczne kody i literackie przenośnie prowokujące świat i społeczeństwo do myślenia, nadto sny, marzenia, niezwykłości…
Spis treści
Wstęp
1. O długie średniowiecze
Część pierwsza
Mirabilia
2. Niezwykłość na średniowiecznym Zachodzie
I. Główne aspekty i problemy
II. Próba inwentaryzacji niezwykłości na średniowiecznym Zachodzie: zakres i projekt badawczy
Wprowadzenie
1. Niezwykłe, magiczne, cudowne
2. Inwentarz średniowiecznych mirabiliów
3. Źródła i korzenie średniowiecznych mirabiliów
4. Techniki – sposoby i środki wyrazu niezwykłości średniowiecznej
5. Sfery oddziaływania niezwykłości średniowiecznej
6. Funkcje niezwykłości średniowiecznej
Wnioski
III. Podsumowanie i perspektywy
Wskazówki bibliograficzne
Zbiór etnograficzny z Delfinatu z początku XIII wieku
Mirabilia w Delfinacie (tekst wg wydania Leibniza)
Mirabilia w Delfmacie (przekład)
Inwentarz mirabiliów w powstałej części królestwa Arles
Część druga
Przestrzeń i czas
4. Puszcza-pustynia na średniowiecznym Zachodzie
5. Przestrzeń chrześcijańska w pojęciu kurii rzymskiej a organizowanie soboru ekumenicznego w 1274 roku
I. Decyzje wstępne
II. Organizacja soboru w czasie i przestrzeni: dokumentacja i ludzie
„Racjonalna” i „symboliczna” koncepcja czasoprzestrzeni: ku papiestwu w Awinionie
Podstawowe źródła
6. Czas czyśćca (III–XIII wiek)
I. Możliwe koncepcje czasu czyśćca i wybór dokonany przez chrześcijaństwo
II. Czas czyśćca a ogólne problemy czasu chrześcijańskiego
1. Czas ziemski a czas eschatologiczny
2. Czas czyśćca a wizja uszczęśliwiająca
3. Wokół czasu śmierci
4. Stosunek czasu na tamtym świecie do czasu ziemskiego
III. Zawładnięcie czasem czyśćca: kościół, wspólnoty, jednostka
1. Kościół a czas czyśćca
2. Wspólnoty naturalne i sztuczne – pamięć zbiorowa a czas czyśćca
3. Czas czyśćca a jednostka
7. Czas exemplum (XIII wiek)
8. Średniowieczne opowieści o podróżach w zaświaty – aspekty uczone i ludowe
I. Metodyczne uwagi wstępne
II. Gatunek literacki – korpus źródłowy
III. Interakcja między kulturą uczoną a ludową
IV. Zarys społeczno-kulturalnych dziejów podróży w zaświaty w wiekach średnich
Część trzecia
Ciało
9. Ciało a ideologia na średniowiecznym Zachodzie
Rewolucja cielesna
Ciało i dusza
Ciało a przestrzeń
10. Gestykulacja czyśćca
11. Odrzucenie przyjemności
Grzeszne ciało
Grzech pierworodny a seksualizm
Nawrócenie świętego Augustyna
Odrzucenie przyjemności
Miłość sprowadza trąd na chłopców
Seks domeną piekła
Bibliografa
Część czwarta
Literatura a świat wyobrażeń
12. Lévi-Strauss w Broceliandzie. Próba analizy romansu rycerskiego
13. Znaczenie stroju i pożywienia w Ereku i Enidzie
14. Rycerstwo a wschodzące mieszczaństwo: obraz miasta w literaturze
francuskiej XII wieku
15. Miejska metafora Wilhelma z Owernii
16. Rzeczywistość społeczna a ideologia na początku XIII wieku w świetle pewnego exemplum o turniejach Jakuba z Vitry
Aneks
Część piąta
Sny
17. Chrześcijaństwo a sny (II–VII wiek)
I. Tradycja biblijna
II. Sny pogańskie
Ewolucja pogańskich postaw grecko-rzymskich wobec snów od II do IV wieku
III. Chrześcijańskie wątpliwości
1. Wzrost zainteresowania snami
2. Od snu do herezji
3. Pierwszy chrześcijański teolog snu: Tertulian
a) Sen między nocnym wypoczynkiem a śmiercią
b) Istnieją sny prawdziwe
c) Trójdzielna typologia snów według ich pochodzenia
d) Wszędzie można śnić: przeciw inkubacji
e) Wszyscy śnią
IV. Geneza onirologii chrześcijańskiej
1. Wielkie przemiany i nieufność
a) Upowszechnienie się snów proroczych
b) Potępienie wróżbitów i wróżenia ze snów
c) Triumf klasyfikacji snów według ich pochodzenia
2. Przyczyny nieufności
a) Demonizacja snu
b) Sen a herezja
c) Przyszłość należy wyłącznie do Boga
d) Sen a seksualizm
3. Święty Augustyn a sny
a) Afryka a sny – oniryczna autobiografia
b) Zajęcie przez Augustyna postawy nieufności wobec snów
4. Sny pod kontrolą Kościoła
a) Nowa elita śniących
b) Ubóstwo teorii snów, bogactwo opowieści o snach
c) Środowisko uprzywilejowanych śniących – świat monastyczny
Wnioski końcowe
a) Potępienie i instrumentalizacja snów
b)Sen a jednostka
Dodatek: Sny w Starym Testamencie
18. W sprawie snów Helmbrechta ojca
Część szósta
Ku antropologii politycznej
19. Czy historia polityczna jest nadal „kręgosłupem” historii?
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.