Opis
Wojna oznacza śmierć, a przynajmniej stałą jej groźbę. Podczas wojny można, a nawet należy zabijać. Tymczasem nieskończenie dobry Bóg nakazuje miłość bliźniego, także wroga, stanowczo zakazuje natomiast (w piątym przykazaniu) zabijania. Wydaje się, że prowadzenia wojny nie da się pogodzić z zaleceniem Chrystusa: „Abyście się wzajemnie miłowali tak, jak Ja was umiłowałem”.
Kościół od samego początku musiał stawiać czoło trudnemu współistnieniu miłości i wojny. Czynił to z większym lub mniejszym powodzeniem i zawsze ścierały się w jego łonie sprzeczne poglądy: od integralnego pacyfizmu po wojowniczą żarliwość świętych wojen.
Historia relacji Kościół-wojna jest więc historią interpretacji. Jest historią wielu stuleci trudnej drogi od całkowitego odrzucenia fizycznej przemocy przez pierwszych chrześcijan, poprzez ideę pokoju Bożego, ale także krucjat i wojny sprawiedliwej – aż po współczesną teologie pokoju.
Georges Minois przedstawia kolejną z cyklu wielkich panoram historii człowieka. Dotychczas w Polsce ukazały się: Historia starości, t. I, Volumen, Marabut 1995, Kościół i nauka. Dzieje pewnego nieporozumienia, t. I i II, Volumen, Bellona 1995/96, Historia piekła, PIW 1997, oraz jego skrócona wersja, Volumen 1998. W 1999 roku ukaże się nakładem Volumenu Historia samobójstwa, a w roku 2000, także w Volumenie, wspaniała Historia przyszłości. dzieje przepowiedni.
Spis treści
Przedmowa
1. Pismo Święte, wojna i sacrum
Izrael i święta wojna
Wojny Jahwe i ich dzisiejsza interpretacja
Religie, mity i wojny
Wojna a sacrum
Jezus i niejednoznaczność królestwa
Milczenie Nowego Testamentu na temat wojny
Teksty apokaliptyczne
2. Od cesarstwa pogańskiego do doczesnego, czyli od zmagań duchowych do doczesnych
Prawo wojny i prawo pokoju w cesarstwie rzymskim
Chrześcijanie w armii rzymskiej
Zastrzeżenia chrześcijańskich intelektualistów wobec służby wojskowej (II–III wiek)
Wojna chrześcijańska to wojna duchowa
Męczeństwo: apogeum i krwawe wypaczenie walki duchowej
Nawrócenie władzy w IV wieku i pojawienie się Boga Zastępów
Zastęp Chrystusowy i zastęp cesarski
Święty Augustyn i walka duchowa
Ojciec wojny sprawiedliwej czy wojny świętej?
Wojna sprawiedliwa: teoria i praktyka
3. Wczesne średniowiecze: beznadziejna walka przeciwko wojnie
Wojna jako sąd Boży
Bóg rękojmią zwycięstwa królów chrześcijańskich
Niesprawiedliwość wojen wewnętrznych
Nieczystość rzemiosła zbrojnego
Zakazanie duchownym uczestniczenia w wojnie. Teoria
Praktyka. Kościół skażony duchem wojennym
Próby uczłowieczenia wojny
Dżihad. Połączenie walki duchowej ze świętą wojną
Opóźnienie świętej wojny chrześcijańskiej
4. Ideał pokoju Bożego i jego schyłek (X–XII wiek)
Pokój Boży, wojna święta, wojna sprawiedliwa. Schyłek ideału
Pokój Boży. Przymierze biskupów z ludem Cluny a pokój Boży
Pokój biskupów, pokój mnichów, pokój króla
Wyrodnienie i naginanie pokoju Bożego
Potępienie najemników, kuszy i turniejów (XII wiek)
Daremność zakazów
Militaryzacja Kościoła. Święty Jerzy
5. Od pokoju Bożego do wojny świętej (XI–XIII wiek)
Apel Urbana II (1095)
Wojna święta jako walka duchowa i męczeństwo
Tradycja wojen Pana
Apokaliptyczne obrazy i rzezie
Krucjata, dopełnienie pokoju Bożego
Krucjata jako zwieńczenie procesu chrystianizacji rycerstwa
Chrześcijaństwo wojujące
Święty Bernard: „Najlepiej ich zabić”
Zjednoczenie dwóch milicji, czyli zakony rycerskie
Rycerstwo. Ideał i rzeczywistość
Święta wojna, polityka i kolonializm
Objęcie świętą wojną heretyków
Cel krucjaty to raczej walka niż nawracanie
Krytyka krucjat i ich przeobrażenia
6. Od wojny świętej do wojny sprawiedliwej (XIII–XV wiek)
Stan rycerski staje się podporą monarchii
Król, spadkobierca pokoju Bożego i świętej wojny
Opracowanie teorii wojny sprawiedliwej
Wojenna teologia, duszpasterstwo i mistyka
Wojna sprawiedliwa i królewska propaganda. Henryk V
Królowie i wojna sprawiedliwa w XIV i XV wieku
Religijna obrzędowość wojny średniowiecznej
Duchowni w armii
Papiestwo i próby arbitrażu
Dryfowanie ku wojnie
Pokój: herezja czy utopia?
7. Sekularyzacja wojny sprawiedliwej (XV – połowa XVI wieku)
Wojny papieskie
Wojna sprowadzona do banału
Utopia a wojna
Udoskonalenie teorii wojny sprawiedliwej: Francisco de Vittoria (1540)
Wojna sprawiedliwa jako usprawiedliwienie wojny?
Erazm. Wojny nie da się uzasadnić na podstawie Ewangelii
Dyskusja w sprawie wojny kolonialnej
8. Od wojen religijnych do wojen królewskich (połowa XVI – połowa XVII wieku)
Wojny religijne jako powrót do wojny świętej
Papiestwo a wojna religijna między rokiem 1566 a 1605
Osłabienie międzynarodowej pozycji Stolicy Apostolskiej (1605–1659)
Fala sprzeciwu wobec religijnej przemocy a protestanci
Sekularyzacja planów powszechnego pokoju
Od wojny religijnej do wojny królewskiej
Coraz większy liberalizm teorii wojny sprawiedliwej. Jezuici. Suarez
Wojna na początku XVII wieku rzeczywistością społeczną nie mającą nic wspólnego z prawem i religią
Bezsilność Kościoła w obliczu racji stanu. Richelieu
Teolodzy zostawiają wolne pole
Pochwała i sekularyzacja wojny
Walka duchowa jako szaniec wojny świętej
9. Usankcjonowanie wojen królewskich (połowa XVII – koniec XVIII wieku)
O dobrym pożytku z Te Deum
Kler uzasadnia wojny Ludwika XIV
Wojny króla to wojny sprawiedliwe i święte
Klimat świętej wojny w Anglii
Regres pojęcia wojny sprawiedliwej
Spowiednik aprobuje wojny królewskie
Król wcieleniem chrześcijańskiego pokoju
Grzechy ludu przyczyną klęsk. Hiszpańska wojna sukcesyjna (1702–1713)
Gloryfikacja czynów wojennych w kazaniach
Kler a wojny Ludwika XV. Koszt i konieczność walki z angielską bezbożnością
10. Wojny królewskie a sumienie chrześcijańskie (połowa XVII – koniec XVIII wieku)
Humanizacja wojny
Krytyczne spojrzenie na wojny królewskie. Massillon i oratorianie
Pokojowe plany księdza de Saint-Pierre’a
List Fénelona do Ludwika XIV (1693–1694)
Fénelon i wojna. Zasady
Sprzeczności, w jakie popada Fénelon w związku z hiszpańską wojną sukcesyjną (1701–1713)
Fénelon opowiada się raczej za wojną narodową niż królewską
Bossuet: wojna jest plagą
…Lecz tylko król może o jej wszczęciu decydować
Kościół, armia i prawo do wojny
Żołnierz chrześcijański
Ksiądz Maury i obrona pokoju (1767)
11. Bóg Zastępów w służbie narodu (XIX wiek)
Przetasowanie kart
Wojna jest sprawą Boską
Chrystianizacja armii za restauracji
Kłopotliwa dla Kościoła kwestia włoska (1848–1859)
Ostatnia święta wojna. Jak się ginie za państwo papieskie (1860–1870)
Bóg Zastępów na Krymie i w koloniach
Wojna secesyjna jako Boża wojna służąca odrodzeniu Stanów Zjednoczonych
Kościół a wojna w ustroju antyklerykalnym. III Republika
Bezsilność Rzymu w walce o pokój
Plan ojca Taparellego
12. Tryumf i zakwestionowanie Boga Zastępów (1914–1945)
Izolacja i bezsilność Stolicy Apostolskiej podczas pierwszej wojny światowej
Kościoły narodowe sławią wojnę
Naród przed Kościołem
Narodziny nurtu pacyfistycznego w Kościele (lata dwudzieste)
Papież i pokój światowy. Liga Narodów czy świat chrześcijański? Encyklika Ubi arcano Dei (1922)
Luigi Sturzo i teolodzy z Fryburga. Porzucenie koncepcji wojny sprawiedliwej
Problem wojny ideologicznej
Watykan a wojny w Etiopii i Hiszpanii
Pius XII i druga wojna światowa
Niezbędność nowej teologii wojny
13. Od teologii wojny do teologii pokoju
Zaczęła się trzecia wojna światowa
Ograniczenia moralności chrześcijańskiej w obliczu użycia broni atomowej
Problem odstraszania
Potępienie zimnej wojny
Wojny lokalne: katolicyzm rozdrobniony
Jan Paweł II: „Żadna wojna nie może być święta” (1991)
Bezsilność Kościoła w obliczu wojny
Pacyfizm, odmowa pełnienia służby wojskowej
Zakwestionowanie wojny sprawiedliwej
Wojna stała się irracjonalna i absurdalna
Śmiałość wypowiedzi pokojowych
Ostrożność działania
Cztery podstawy pokoju
Agresywność a duchowość
Etyka ekumeniczna?
Zakończenie
Indeks nazwisk
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.