Opis
W Muzeum Historycznym w Lyonie przechowywana jest pewna XVI-wieczna polichromia, przedstawiającą Najświętszą Rodzinę podczas morskiej podróży. Owa scena ma tam moc symbolu. Obrazuje całkowity bark strach w obliczu groźnego żywiołu. Ocean nie odmówi posłuszeństwa królowej niebios. Boże Dzieciątko może się uśmiechać do drobnych fal, rozbijających się o kadłub statku. Aniołowie najspokojniej w świecie dobywają muzykę ze swoich instrumentów. Pokój, spokój, błogość – te słowa wyrażają „poczucie bezpieczeństwa”, jakie artysta chciał przekazać oglądającym jego dzieło i jakie po dziś dzień wyraża jedna z próśb, wypowiadanych podczas mszy katolickiej po modlitwie Ojcze Nasz: „Wybaw nas, prosimy Cię, Panie, od zła wszelkiego i udziel nam łaskawie pokoju za dni naszych.”
Czyż poczucie bezpieczeństwa, którego każdy z nas chciałby doświadczać jak najczęściej, nie zasługuje na zainteresowanie ze strony historyków? Potrzeba bezpieczeństwa, obejmująca epokę socjalną i prawo do pracy nabrała w naszej cywilizacji tak wielkiego znaczenia, że nieomal przerodziła się w obsesję. A przecież badamy przeszłość wychodząc od naszych własnych trosk. Czy możemy dzisiaj prawidłowo analizować nasz potrzebę bezpieczeństwa, nie znając reakcji obronnych i naszych poprzedników w obliczu niebezpiecznych i budzących lęk sytuacji? Musimy wiedzieć, w jaki sposób szukali otuchy nasi przodkowie. Jak opanowywali swoje lęki, jakie „systemy bezpieczeństwa” tworzyli. Musimy odnaleźć w przeszłości zbiorowe rytuały, które egzorcyzmowały, uwalniały od poczucia winy, prowadziły do pojednania, chroniły, uzdrawiały.
Moje niegdysiejsze dociekania na temat strachu i lęków nękających cywilizacji Zachodu logicznie wymagają dalszego ciągu i przeciwwagi. Poczucie bezpieczeństwa ma historię, która dzisiaj może nam pomóc lepiej poznać samych siebie.
(Wg Wprowadzenia Autora)
Jean Delumeau (ur. w 1923 r.), członek Institut de France, profesor w Collège de France. Napisał między innymi Strach w kulturze Zachodu, IW PAX, Warszawa 1986 oraz Grzech i strach. Poczucie winy w kulturze Zachodu XIII–XVIII w., IW PAX/Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa, 1994.
Spis treści
Wprowadzenie
Bezpieczeństwo, poczucie bezpieczeństwa,
zapewnianie poczucia bezpieczeństwa
Dzieje słowa
Pytanie o poczucie bezpieczeństwa
„Dobre rządy”
Część pierwsza
Obrzędy dodające otuchy
1. Błogosławieństwa
Niedostatecznie wykorzystana dokumentacja
Święcenie żywiołów i przedmiotów
Błogosławieństwa zapobiegawcze
2. Błogosławić i zaklinać
Modlitwy i obrzędy w sytuacjach zagrożenia
Ostrożność Kościoła i żądanie ze strony ludu
Dyskusje na temat błogosławieństw
3. Zjawisko procesji
Cywilizacja procesji
Procesja w mieście
Obieg procesji w świecie wiejskim
Potrzeba odbywania procesji
Złoty wiek ceremoniarza
4. Znaczenie procesji
Procesja w poszukiwaniu przeszłości
Procesja jako obrzęd zapewniający opiekę
Święto procesyjne
Zwycięstwa i uzdrowienia
Część druga
Nie jesteśmy sami
5. Opieka świętych
Wszechobecność świętych
Neopogaństwo?
Dokumentacja cudów
Przyzywanie orędownictwa świętych
6. Kult świętych a więzi społeczne
Działanie świętego
Właściwości relikwi
Teologowie i relikwie
Religijne poczucie bezpieczeństwa a więzi społeczne
7. Panna w szerokim płaszczu
Najświętsza Maryja Panna w szerokim płaszczu i zgromadzenia zakonne
Wielka popularność obrazu płaszcza
Motyw płaszcza w jego historycznym kontekście
Część trzecia
Przewodnicy i lekarstwa na zagrożenia z zaświatów
8. „Szlachetny olbrzym”
Anioł dla każdej zbiorowości
„Strzeż mnie bez ustanku”
Wojna dwóch sztandarów i walka wokół umierającego
„Wierny przyjaciel” i „słodki towarzysz”
9. Patron dobrej śmierci
Popularyzacja postaci św. Józefa
Uprzywilejowana śmierć
l0. System odpustów
Przed protestem Lutra
Odpusty w czasach Reformacji katolickiej
Religia odpustów
11. Dwa potężne środki obrony: szkaplerz i różaniec
Szkaplerz
Różaniec: jego wielkie znaczenie w historii Zachodu
Część czwarta
Protestantyzm a potrzeba bezpieczeństwa
12. Protestantyzm a uspokajające „zabobony”
W Wielkiej Brytanii
W protestanckich regionach Cesarstwa oraz w Skandynawii
W Zjednoczonych Prowincjach, w zreformowanej Szwajcarii i Francji
13. Protestantyzm a troski życia codziennego
Ochrona przed niebezpieczeństwami morza
Chronić zawsze i wszędzie
Cztery usilne prośby luteran
14. Pocieszać wiernych co do ich celów ostatecznych
Usprawiedliwienie przez wiarę, złagodzenie spowiedzi i predestynacja
Pieśni przynoszące pokój
Towarzyszenie umierającym i śmierć
Część piąta
Zmniejszenie zagrożenia
15. Rehabilitacja Boga
Zablokowania w obrębie katolicyzmu
Zablokowania w obrębie protestantyzmu
Odosobnione głosy
Działalność „kloszardów” Kościoła
16. „Niebo otwarte dla wszystkich ludzi”
Przesłanie libertynów
„Oświecenie” a piekło
Nowy obraz Boga
17. Pomóż sam sobie
Ubezpieczenia
Walka z ogniem
18. Mniej ciężkie życie i mniej bezwzględny świat
Miasto i światło
Spadek przemocy
Wzmocnienie sił porządkowych
Wzrost demograficzny i poprawa stanu zdrowotności
Podsumowanie
Spis map
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.