Opis
Curt Sachs (1881–1959) jest autorem 22 książek i ponad 30 artykułów naukowych, poświęconych najistotniejszym problemom badawczym kilku gałęzi muzykologii. Sachs zajmował się głównie kulturą muzyczną epok najdawniejszych, historią notacji muzycznej, historią praktyki wykonawczej oraz historią tańca. Powszechnie został uznany za jednego z najwybitniejszych muzykologów XX wieku, twórcę nowoczesnej instrumentologii.
Początkowo poświęcił się studiom nad historią sztuki, po kilku latach podjął studia muzykologiczne u H. Kretzschmara i J. Wolfa. Kierował Państwową Kolekcją Instrumentów w Królewskim Muzeum Etnograficznym w Berlinie, jednocześnie nauczając na Uniwersytecie Berlińskim, w Wyższej Szkole Muzycznej oraz w Państwowej Akademii Muzyki Kościelnej i Szkolnej. Usunięty na fali terroru hitlerowskiego w 1933 r. ze wszystkich stanowisk, wyemigrował najpierw do Paryża, gdzie m.in. wykładał na Sorbonie, a w 1937 r. do USA, gdzie wykładał w New York University oraz w Columbia University.
Historia instrumentów muzycznych to fundamentalne dzieło o ponadczasowej wartości. Opowiada, w możliwie prostej formie, historię ukształtowania się i ewolucji instrumentarium od czasów prehistorycznych do współczesnych, obejmując obszary pięciu kontynentów – od Meksyku po Daleki Wschód, od arktycznej Północy po Patagonię. Autor korzystał z odkryć archeologicznych, kolekcji muzealnych i bogatego materiału ikonograficznego – od sumeryjskich pieczęci, przez iluminacje średniowiecznych kodeksów, po obrazy i rzeźby mistrzów epok późniejszych. Niemniej wszechstronnie wprowadził źródła filologiczne, również w szerokim ujęciu historycznym, od przekładów najstarszych tekstów akadyjskich, poprzez cytaty wybitnych teoretyków renesansu i baroku, inwentarze i zapiski kronikarskie, po publikacje badaczy współczesnych. Interdyscyplinarność i bogactwo dzieła wprowadza je do niepodważalnego kanonu nowoczesnej nauki.
Cytaty z barwnych opisów etnograficznych, skojarzenie legendy i mitu z udokumentowanym źródłem czynią z książki lekturę atrakcyjną także dla szerszego grona czytelników.
Spis treści
Od tłumacza
Część pierwsza
EPOKA PIERWOTNA I PREHISTORYCZNA
Rozdział 1. U źródeł instrumentarium
Czynnik motoryczny
Grzechotka
Narzędzia idiofoniczne uderzane
Bębny
Funkcje rytualne
Bębny
Piskawka
Instrumenty pocierane
Czurynga
Tarło
Piszczałki
Trąbka
Czynnik melodyczny
Ksylofon
„Harfa” jamowa
„Cytra” jamowa
Łuk muzyczny
Drumla
Rozdział II. Chronologizacja wczesnego instrumentarium
Część druga
CZASY STAROŻYTNE
Rozdział III. Sumer i Babilonia
Instrumenty idiofoniczne
Piszczałki
Róg i trąbka
Membranofony
Liry
Harfy
Instrumenty szyjkowe
Orkiestra króla Nabuchodonozora
Rozdział IV Egipt
Od czasów prehistorycznych do końca Średniego Państwa
Klaskanki i pręty zderzane
Sistrum
Piszczałki o zadęciu krawędziowym
Klarnety dwoiste
Harfa łukowa
Harfa kątowa
Bębny
Okres od początków Nowego Państwa do epoki greckiej
Instrumenty podwójnostroikowe
Trąbki
Liry
Instrumenty szyjkowe
Kastaniety i talerze
Rozdział V Izrael
Epoka koczownicza (ok. 2000–1000 r. p.n.e.)
'Ugab
Kinnor
Tof
Pa’amon
Szofar (keren)
Hasosra
Okres królewski (I tysiąclecie p.n.e.)
Nēvel
Asor
Halil i abub
Mnaanim
Selslim i msiltâyîm
Szaliszlim
Magrefa
Nagłówki psalmów
Rozdział VI. Grecja, Rzym, Etruria
Lira
Harfa
Instrumenty szyjkowe
Cytry
Piszczałki
Dudy
Piszczałka poprzeczna
Fletnia Pana
Organy
Trąbki
Bęben
Kołatki
Rozdział VII. Indie
Bębny
Piszczałki poprzeczne
„Lutnia” krótkoszyjkowa
Rozdział VIII. Daleki Wschód
Dynastia Szang-In (XVIII–XII w. p.n.e.)
Flety naczyniowe
Płyty kamienne i litofony
Dzwony i kuranty dzwonowe
Bębny
Dynastia Czou (122–256 r. p.n.e.)
Grzechotka zderzana
Kołatka korytkowa
Drewniana ryba
„Tygrys”
Piszczałka strojeniowa i fletnia Pana
Flety
Harmonijka ustna
Cytra podłużna
Dynastia Han (206 r. p.n.e.–220 r. n.e.)
„Lutnia” krótkoszyjkowa
Rozdział IX. Ameryka
Ameryka Środkowa
Piszczałki i trąbki
Idiofony
Bębny
Ameryka Południowa
Fletnia Pana
Piszczałki
Idiofony
Bębny
Trąby
Część trzecia
ŚREDNIOWIECZE
Rozdział X. Daleki Wschód
Idiofony
Trąbki
Piszczałki stroikowe
Piszczałki
Bębny
Instrumenty smyczkowe
„Lutnie” płaskie
„Lutnia” długoszyjkowa
Cymbały i harfa
Rozdział XI. Indie
Okres przedmuzułmański
Idiofony
Bębny
Cytra drążkowa
Fidel z krótką szyjką
Piszczałki i trąbki
Okres muzułmański
Bębny
Obój
„Lutnie” szerokoszyjkowe
Rozdział XII. Azja Południowo-Wschodnia
Okres prehinduski
Gongi naczyniowe
Okres hinduski
Okres posthinduski
Ksylofon
Metalofony
Gongi
Zespół gongów
Wpływy muzułmańskie
Rozdział XIII. Bliski Wschód
Bębny obręczowe
Piszczałki
Obój
Bębny cylindryczne
Kotły
Lutnie krótkoszyjkowe
Lutnie ze strunociągiem na płycie wierzchniej
Fidel z rezonatorem nanizanym
Lutnia długoszyjkowa
Psalterium
Cymbały
Harfa kątowa
Rozdział XIV Europa
Instrumentarium pierwszego tysiąclecia
Harfa
Liry
Monochord
Lira korbowa
Lutnie
Fidel
Idiofony
Rogiitrąby
Dudy
Organy
Instrumentarium wprowadzone w XI i XII w.
Portatyw
Flety
Piszczałki stroikowe
Bębny
Tubmaryna
Cytry
Część czwarta
INSTRUMENTARIUM EUROPY NOWOŻYTNEJ
Rozdział XV Renesans (1400–1600)
Organy
Regał
Flety podłużne
Piszczałka jednoręczna
Flażolet
Flet poprzeczny
Pomorty
Fagot
Raket
Krumhorn
Szrajery
Rauschpfeife
Cynk, kornet
Puzon
Trąbki
Kotły
Klawikord
Szpinet i klawesyn
Dulce melos
Lutnia
Cytary
Wiole
Lira da gamba
Rozdział XVI. Barok (1600–1750)
Rodzina skrzypiec
Skrzypce
Małe skrzypce
Quinton
Altówka
Skrzypce tenorowe
Wiolonczela
Violone
Kontrabas
Wiola d’amore
Wiola pomposa
Baryton
Smyczek
Arcylutnie
Cytary
Gitara
Klawesyn
Carillon
Flet
Obój
Rogi
Trąbki suwakowe
Organy
Strój
Rozdział XVII. Romantyzm (1750–1900)
Strój
Fortepian
Harfa
Harfa eolska
Pręty pocierane
Harmonika szklana
Fisharmonia
Flet Boehmowski
Klarnety
Saksofon
Rogi i trąbki chromatyczne
Serpenty i rogi basowe
Trąbki i rogi klapowe
Rogi zatykane
Wentyle
Rodzina kornetów
Trąbki wentylowe i puzony wentylowe
Kotły mechaniczne
Bębny
Muzyka janczarska
Trójkąt
Buńczuk orkiestrowy
Talerze
Ksylofon
Organy
Epilog – wiek XX
Instrumenty elektryczne
Organy
Terminologia
Idiofony
Aerofony
Membranofony
Chordofony
Elektrofony
Bibliografia
Spis tablic
Spis rysunków
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.