Opis
Marc Augé, znany antropolog kultury, kierownik badań w Ecole des hautes études en science sociales, a przedtem jej dyrektor (1985–1995), brał udział w badaniach prowadzonych na terenie Afryki, następnie w Ameryce Łacińskiej. Później przedmiotem jego analizy stało się najbliższe, najbardziej codzienne otoczenie.
Tytułem przedstawionej czytelnikowi książki Marc Augé nawiązuje do sławnego dzieła F.R. Chateaubrianda Génie du christianisme, po polsku: Duch wiary chrześcijańskiej lub Geniusz chrześcijaństwa. Autor podąża w kierunku zdefiniowania antropologicznego pojęcia pogaństwa.
Zaczyna od próby zdefiniowania religii (szczególnie interesująca jest analiza poglądów Nietzschego, Bataille’a i Freuda na jej temat); pokazuje, że religia nie jest ani magią, ani ideologią. Opisanie jej pozwala zrozumieć, w jaki sposób jednostka stanowi część religijnego systemu interpretacji. Na tej definicji kształtuje opozycję między pogaństwem a chrześcijaństwem. Opozycja ta opiera się na trzech twierdzeniach: pogaństwo nie jest nigdy dualne, nie uznaje moralności transcendentalnej, nie dokonuje zdecydowanego rozróżnienia między sferą biologiczną a sferą społeczną.
Zbadanie, transcendencja i tajemnica są dla niego [pogaństwa] zasadniczo obce. W związku z tym z ciekawością i tolerancją akceptuje nowości; będąc zawsze skłonne do wydłużania listy bogów, dopuszcza dodawanie, zmianę, ale nie syntezę. Na tym polega niewątpliwie najbardziej zasadnicza i najtrwalsza przyczyna jego nieporozumienia z chrześcijańskim prozelityzmem: pogaństwo nigdy nie miało praktyki misjonarskiej.
Duch pogaństwa to wspaniały, inspirujący intelektualnie esej z dziedziny antropologii kultury, historii idei i historii religii, dla wszystkich tych nauk mający istotne znaczenie.
Spis treści
Przedmowa
Wstęp
CZĘŚĆ I
RELIGIA
1. Granice religii
Religia i sacrum
Religia między magią a filozofią
Religia czy ideologia?
2. Konstrukcja jednostki: poganin, chrześcijanin
Jednostka i religia
Jednostka-konstrukcja religijna
Duch chrześcijaństwa, duch pogaństwa
3. Od milczenia do złudzenia: Nietzsche, Bataille, Freud
CZĘŚĆ II
POSTACI POGAŃSTWA
4. Bogowie lub arbitralność natury
5. Bohaterowie albo arbitralność sensu
Mit i jego bohaterowie
Bohaterowie epiccy, bohaterowie tragiczni
Od tożsamości do utożsamienia: bohater literacki i jego czytelnik
6. Człowiek i jego sobowtór: konieczność społeczności
Uwagi wstępne: uniwersalność „ja”
Osoba i indywidualność
Osoba i osobowość
Powrót na Zachód: czas i trwanie
CZĘŚĆ III
SENS ZNAKÓW
7. Znaki ciała, sens społeczeństwa: wyobrażony czarownik, symboliczne czarownictwo
Logika czarownictwa, logika pogaństwa
Dwaj kanibale
Dwie religie: od różnicy do herezji
8. Poza sensem: znaki władzy
9. Znak profetyczny albo historia innych ludzi
JEDNOSTKA I SZTAFETA ZŁUDZEŃ
Źródła
Literatura
Tegoż autora
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.