Opis
„Kiedy chodziłem do szkoły, uczył tam pewien łagodny i nieco roztargniony fizyk, który bez przerwy dowcipkował na temat samobójstwa. Mówiono o nim, że dostał w Cambridge najwyższy stopień ze swojego przedmiotu, co wśród jego kolegów w tej szkole było rzeczą wyjątkową. Pewnego dnia pod koniec lekcji zauważył łagodnie, że jeśli ktoś zamierza poderżnąć sobie gardło, to powinien przedtem włożyć worek na głowę, bo inaczej trzeba będzie po nim długo sprzątać. Wszyscy się roześmiali. Nadeszła godzina pierwsza po południu, zadzwonił dzwonek i chłopcy ruszyli na lunch. Nauczyciel fizyki pojechał rowerem do domu, gdzie włożył worek na głowę i poderżnął sobie gardło. Rzeczywiście niewiele było sprzątania. Bardzo mi to zaimponowało (…) mimo całego późniejszego szumu i skandalu nigdy nie przyszło mi do głowy, że w tym, co zrobił, było coś nagannego. Wkrótce poznałem Sylvię Plath – w tym nadzwyczajnie twórczym okresie, który poprzedził jej śmierć. Zdarzało się nam rozmawiać o samobójstwie, chociaż w skrytości ducha od dawna rościłem sobie pretensje do znajomości tej kwestii. Ta książka jest próbą zrozumienia, dlaczego takie rzeczy maj miejsce (…) w jaki sposób i dlaczego samobójstwo zapładnia wiat wyobraźni wielu twórczych ludzi?”
(ze „Wstępu”)
*
„Napisać książkę o samobójstwie tak, żeby tchnęło z niej piękno – talie oto ciężkie zadanie postawił sobie A. Alvarez. I udało mi się.”
„The New York Times”
*
A. Alvarez urodził się w Londynie, w roku 1929. Kształcił się w Oundle School i Kolegium „Corpus Christi” (Oksford). Jest krytykiem literackim i autorem wielu książek. W latach 50. i 60. odegrał kluczową rolę jako krytyk przybliżający brytyjskim czytelnikom nowych poetów amerykańskich, m.in. Roberta Lowella i Sylvię Plath. W Bogu Bestii, najsławniejszej swojej książce A. Alvarez omawia przemiany kulturowych postaw wobec samobójstwa, a także rozwój naukowych teorii na temat samego aktu. Przede wszystkim jednak zajmuje go perspektywa historyczno-literacka – to, jak samobójstwo kształtowało i kształtuje twórczą wyobraźnię. Bóg Bestia, książka, która przetłumaczono dotąd na kilkanaście języków, należy do kanonu literatury na temat samobójstwa oraz do klasyki krytyki literackiej XX wieku.
Spis treści
Wstęp
Część I
Prolog: Sylvia Plath
Część II
Tło
Część III
Zamknięty świat samobójstwa
l. Fałszywe przekonania
2. Teorie
3. Uczucia
Część IV
Samobójstwo i literatura
l. Dante i wieki średnie
2. John Donne i renesans
3. William Cowper, Thomas Chatterton i wiek rozumu
4. Romantyczna udręka
5. Nicość jutra: przejście w wiek dwudziesty
6. Dadaizm: samobójstwo jako sztuka
7. Bóg Bestia
Część V
Epilog: potem wszystko jedno
Indeks
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.