Opis
Herezja jest zjawiskiem, które odegrało ważną rolę w pierwszych wiekach istnienia Kościoła, zmuszając go do stopniowego określania swojej doktryny i wykluczenia wypaczonych tez teologicznych. Były też w życiu Kościoła okresy, w których herezja, przyjmująca postać wielkich ruchów, takich jak arianizm i gnostycyzm – zdawała się go przerastać.
Historia herezji średniowiecznych jest jednak historią porażek, albowiem żaden z omawianych tu ruchów nie zdołał ani narzucić swoich poglądów Kościołowi zachodniemu, ani też wywalczyć tolerancji dla swoich opinii i praktyk […] Zasadniczą jedność doktrynalną Kościoła udało się utrzymać po części siłą, po części zaś dzięki powszechnemu przywiązaniu do ortodoksji. Kiedy przywiązanie to osłabło i wierzenia potępione jako heretyckie z powodzeniem opierały się wszelkim działaniom represyjnym, średniowiecze dobiegało końca.
Herezja i przerażenie, jakie budzi, są nierozerwalnie związane z historią samego Kościoła […] Opisy heretyków zawierające zestawy ulubionych epitetów i sformułowań […] służyły przede wszystkim ukazaniu zbioru konwencjonalnych cech wzorcowej postaci heretyka: jego pychy […], jego pozornej i powierzchownej pobożności […] oraz jego utajenia […]. Może on zostać opisany jako nieuczony (nawet jeśli nie jest to do końca prawdą) […], może być również oskarżony o udaną pobożność, podczas gdy w rzeczywistości oddaje się rozpuście – zarzut, który nieoczekiwanie powtarza oskarżenia wysuwane przez pisarzy pogańskich przeciw wczesnym chrześcijanom i czasami zdaje się czerpać z tych samych źródeł.
(fragment książki)
Średniowieczne herezje Malcolma Lamberta są niewątpliwie jedną z najlepszych pozycji wydanych kiedykolwiek na ten temat. Są majstersztykiem uczenia się, myślenia i dogłębnej analizy. Żaden czytelnik, który poważnie podchodzi do zdobywania wiedzy o wiekach średnich, nie może opuścić lektury tej pracy, co więcej – nie może do niej nie powrócić.
Malcom Lambert – do 1991 roku wykładowca historii średniowiecznej na Uniwersytecie w Bristolu, po przejściu na emeryturę poświęcił się pracy badawczej i pisaniu. Autor takich prac, jak: Cathars (1998) czy Franciscan Poverty (1998).
Spis treści
Podziękowania
Przedmowa
Część 1. Początki
Rozdział 1. Zagadnienie herezji
Rozdział 2. Odrodzenie herezji na Zachodzie – wiek XI
Część 2. Wiek XII
Rozdział 3. Reforma ortodoksyjna i herezja
Rozdział 4. Heretyccy kaznodzieje i narodziny kataryzmu
Rozdział 5. Waldensi i narastający kryzys
Część 3. Herezja i Kościół
Rozdział 6. Kontrofensywa: od Innocentego III do Innocentego IV
Rozdział 7. Katarzy
Rozdział 8. Waldensi po synodzie w Bergamo
Rozdział 9. Napięcia i niepewność: od Grzegorza X do Jana XXII
Rozdział 10. Inkwizycja i nadużycia
Rozdział 11. Spirytualni franciszkanie i hereryccy joachimici
Część 4. Herezje ewangeliczne w późnym średniowieczu
Rozdział 12. Kościół i społeczeństwo: od Benedykta XII do Eugeniusza IV
Rozdział 13. John Wiklrf
Rozdział 14. Angielscy lollardzi
Rozdział 15. Czeski ruch reformatorski
Rozdział 16. Polityka i husytyzm, 1409–1419
Rozdział 17. Sukces i porażka: od defenestracji praskiej do porozumienia w Jihlavie
Rozdział 18. Unitas Fratrum i rozwój odmiennych wyznań
Rozdział 19. Herezje średniowieczne i reformacja
Rozdział 20. Herezja i reforma
Słowniczek herezji
Skróty
Bibliografia
Indeks postaci i nazw geograficznych
Spis map
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.