Opis
Umarli mają tylko takie istnienie, jakie wymyślą im żywi. Zależnie od epoki, kultury, wierzeń, ludzie przypisują zmarłym jakieś życie w zaświatach, przedstawiają miejsca ich pobytu i w ten sposób wyobrażają sobie swój los, którego pragną lub się lękają. Wyobrażenia o śmierci stanowią wszędzie istotną część wierzeń religijnych […] w historiach o duchach [historyk] napotyka na cały splot związków społecznych między żywymi a tym, który ich opuścił i teraz znów ich odwiedza […] świat wierzeń i wyobraźni zależy przede wszystkim od struktur i funkcjonowania społeczeństwa oraz kultury w danym czasie. […] Dopiero biorąc pod uwagę ową teraźniejszość zrozumiemy, w jaki sposób chrześcijańska kultura średniowiecza rozszerzyła zakres pojęcia «duch» i wynalazła dla umarłych inne okazje do ukazywania się.
(fragment książki)
Książka Jeana-Claude’a Schmitta opowiada o społecznym funkcjonowaniu pamięci o zmarłych w epoce średniowiecza. Obecność zmarłych w egzystencji żywych przybierała różne formy. Autor przywołuje najrozmaitsze kategorie duchów, tak świętych jak i potępieńców. Duchy, widma bądź zjawy pojawiały się, by pokutować, lecz także by ostrzegać i napominać. Schmitt bada tajemnicze przyczyny i okoliczności ich pojawiania się, relacje społeczne, w jakich pozostawały z żyjącymi, a nawet wygląd. Książka ta, analizująca związki między światem żywych i zmarłych w średniowieczu, stanowi jednocześnie wnikliwe studium zagadnienia historycznego, jakim jest pamięć społeczna.
Jean-Claude Schmitt – mediewista, pracownik naukowy L’École des hautes études en Sciences sociales w Paryżu, autor książek poświęconych średniowieczu, między innymi LA RAISON DES GESTES DANS L’OCCIDENT MÉDIÉVAL. (Mowa gestów w średniowiecznej kulturze Zachodu), która ukaże się nakładem Wydawnictwa Marabut i Oficyny Wydawniczej Volumen.
Spis treści
Podziękowania
Wprowadzenie
I. Odrzucenie duchów
Dziedzictwa i antywzory
Biblia i duchy
Augustyn i Ewodiusz
Augustyn i Paulin z Noli
Wyobraźnia pośrednicząca
Duch: ciało czy obraz?
Następcy świętego Augustyna
Między świętymi a demonami
Geneza średniowiecznych opowieści
Rozwój liturgii za zmarłych
II. Sny o zmarłych
Widzialne i niewidzialne
Ekstatyczne wizje zmarłych
Śnić o zmarłych
Chrześcijańska autobiografia i duchy
Sen pokutny
Ludzie świeccy: pierwsze teksty
Giovanni Morelli i jego koszmar
III. Inwazja duchów
Pochwała czasu teraźniejszego
Widzenia klasztorne
Oś Rzym-Cluny
Marmoutier: wspólnota mnichów
Cluny: zakonnicy i szlachta
IV Niezwykli zmarli
Mirabilia: świat dziwów
„Sekularyzacja” opowiadań
„Klerkowie dworscy”
Duch z Beaucaire
V. Dwór Herlekina
Świadectwo Orderyka Vitala
Starożytny rodowód Dzikiego Polowania?
Wybrani i potępieni
Kolorowe dusze
Procesja wybrańców, kawalkada potępieńców
Polityczne użytki dworu Herlekina
Herlekin czy Artur? Diabolizacja gromady zmarłych
VI. Wyobraźnia oswojona?
Nowe słowo
Wkład cystersów
Kaznodziejska maszyneria: zakony żebracze
Błędne dusze z Montaillou
Duchy z Yorkshire
Duch z Bretanii
VII. Zmarli i władza
Duch Wita z Corvo
Dziadek Arndta Buschmanna
Rozpoznawanie duchów
Władca i umarli
Kocia muzyka w Roman de Fauvel
VIII. Czas, przestrzeń, społeczeństwo
Czas jednostkowy i czas zbiorowy
Kalendarz zmarłych
Tydzień zmarłych
Dzień i noc
Skąd przychodzą duchy?
Wewnątrz i na zewnątrz
Cmentarz
Dzikie obrzeża
Opowiadanie o duchach: węzeł relacji społecznych
Pokrewieństwo: związek małżeński
Pokrewieństwo: filiacja
Pokrewieństwo duchowe
IX. Przedstawienia duchów
Odmiany wyglądu
Duchowe i cielesne
Mowa umarłych
Ubranie zmarłych
Obrazy duchów
Narodziny widziadeł
Duchy i makabra
Nagrobne rzeźby leżących postaci i duchy
Zakończenie
Skróty występujące w przypisach
Indeks nazwisk i nazw osobowych
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.