Opis
Roger Caillois (1913–1978) urodził się w Reims. Socjolog z wykształcenia, uczeń Marcela Maussa i Georges’a Dumézila. W 1938 r. wraz z Georges’em Bataille i Michelem Leirisem zakłada Collège de Sociologie. W latach 1940–1945 przebywa w Ameryce Południowej. W Buenos Aires tworzy Instytut Francuski i wydaje pismo „Les Lettres françaises”. Po powrocie do Francji zakłada czasopismo poświęcone naukom humanistycznym „Diogene”. W roku 1971 zostaje członkiem Akademii Francuskiej.
Cały jego dorobek twórczy zmierza ku zrozumieniu, rzecz by można – zdekodowaniu „niezmierzonego i labiryntowego” wszechświata. Caillois szuka oryginalnych ścieżek, „diagonalnych” dróg, czyniąc kolejno odniesienia do socjologii, etnologii, nauk przyrodniczych, poezji i fikcji.
Sławę przyniosły mu książki: Le mythe et l’homme (1938 r.), Puissances du roman (1942 r.). Les impostures de la poésie (1945 r.), Vocabulaire esthétique (1946 r.), Babel (1948 r.), L’incertitude qui vient des rèves (1956 r.), Ponce Pilate (1961 r:), Esthétique généralisée (1962 r.).
W Polsce ukazały się: Odpowiedzialność i styl. Eseje (1967 r.) Żywioł i ład (1973 r., wybór), Poncjusz Pilat (1977 r.), Człowiek i sacrum (1995 r.), a także przedmowa w: A. Saint-Exupéry, Poczta na południe (1968, 1977) oraz posłowie do: A. Malraux, Głowa z obsydianu (1978 r.).
*
Istnieje mnóstwo gier wielu rodzajów: gry towarzyskie, zręcznościowe, gry na świeżym powietrzu, gry będące próbą cierpliwości, konstrukcyjne itd. Pomimo tej nieskończonej różnorodności termin „gra” łączy zawsze pojęcie granicy z pojęciem wolności i inwencji. Zaakceptowanie porażki jako po prostu nieszczęśliwego trafu, zwycięstwo bez upojenia, bez pychy, dystans, ostateczna rezerwa wobec własnego działania – oto na czym polega prawo gry. Postrzegać rzeczywistość jako grę, zdobywać coraz rozleglejsze tereny dzięki temu szerokiemu gestowi, który każe usunąć skąpstwo, pożądanie i nienawiść – czy nie znaczy to, działać tak, jak działa cywilizacja? Zaakceptowana przez graczy umowność gry każe jednak mylnie oceniać brutalność prawdziwych doświadczeń. Na tym polega główna wada gry, jednak bez niej zatraciłaby ona swą siłę twórczą.
Spis treści
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I
1. Definicja gry i zabawy
2. Klasyfikacja gier i zabaw
Podstawowe kategorie
Od zamieszania do reguły
3. Społeczna rola gier i zabaw
4. Wypaczenia, jakim podlegają gry i zabawy
5. Socjologia, której punktem wyjścia byłaby zabawa
CZĘŚĆ II
6. Rozszerzona teoria gier i zabaw
Związki zakazane
Związki przypadkowe
Związki zasadnicze
7. Naśladowanie i oszołomienie
Współzależność gier, zabaw i kultur
Maska i trans
8. Współzawodnictwo i hazard
Przejście
Zasługa i los
Udział per procura
9. Mimicry i ilinx w świecie współczesnym
Maskai mundur
Zabawa ludowa
Cyrk
Akrobacja
Bóstwa przedrzeźniające
UZUPEŁNIENIA
1. Znaczenie gier hazardowych
2. Od pedagogiki po matematykę
Analizy psychopedagogiczne
Analizy matematyczne
DOSSIER
2. Klasyfikacja gier i zabaw
Mimicry owadów
Oszołomienie w meksykańskim volador
Radość niszczenia u małpy kapucynki
Rozpowszechnianie się automatów do gier na monety
Zachwyt, jaki wzbudzają
4. Wypaczenia, jakim podlegają gry i zabawy
Gry hazardowe, horoskopy i przesądność
Upodobanie mrówek do „środków odurzających”
7. Naśladowanie i oszołomienie
Mechanizm wtajemniczenia
Sprawowanie władzy politycznej przez Maski
8. Współzawodnictwo i hazard
Siła utożsamiania się z gwiazdą. Przykład: kult Jamesa Deana
Pojawianie się oszołomienia w społeczeństwach wysoce zorganizowanych: wypadki z 31 grudnia 1956 roku w Sztokholmie
9. Mimicry i ilinx w świecie współczesnym
Maska: atrybut intrygi miłosnej oraz spisku politycznego, symbol tajemnicy i lęku; jej dwuznaczny charakter
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.