Oficyna Wydawnicza Volumen » Seria Czarna » Przyszłość rytuału

Przyszłość rytuału

Autor: Richard Schechner

 

Przekład: Tomasz Kubikowski

ISBN 83-7233-002-6

Liczba stron: 272

Opis:

Richard Schechner (ur. 1934) to jedna z czołowych postaci współczesnego teatru: reżyser, teoretyk, krytyk, wydawca. Twórca The Performance Group i jej głośnych przedstawień (Conmnune, Dionysus in ’69). Wieloletni redaktor „TDR – The Drama Review”. Profesor New York University, współtwórca i propagator tak zwanych studiów performatywnych. Autor książek, m.in. Environmental Theatre, The End of Humanism, Performance Theory, redaktor antologii By Means of Performance i Grotowski: A Sourcebook. Członek rad naukowych National Endowment for the Humanities i Smithsonian Institution, fundacji Fulbrighta i Guggenheima.

*

 

Schechner dostarcza nam narzędzi, dzięki którym możemy pojąć głębokie społeczne znaczenie tego, co dzieje się przed naszymi oczami, nie poprzestając na pozorach.

Colin Turnbull, „New York Times”

 

Najlepiej jest… zrozumieć, osiągnąć, ożywić, przechytrzyć, zwalczyć, powstrzymać atak, pokochać… innych, inne kultury, ulotne i intymne „ja–ty”, innego w sobie samym, innego przeciwstawionego sobie samemu, groźnego, znienawidzonego, godnego zazdrości Innego… przedstawiając i badając przedstawienia… teatralne zachowania we wszystkich ich odmianach.

 

Cztery wielkie sfery dramatycznych przedstawień: rozrywka, uzdrawianie, kształcenie i rytualizacja – współgrają ze sobą. Właśnie ich gra (a może być ona bardzo poważna) stanowi temat tej książki.

 

Jak używa się dramatu w polityce, medycynie, religii, popularnej rozrywce i codziennych ludzkich stosunkach?

 

Przyszłość rytuału to ciągłe spotkania wyobraźni i pamięci, przełożone na wykonalne dla ciał działania. Konserwatyzm rytuału może ustrzec ludzi przed zagładą. A jego twórczy, płynny, magmatyczny rdzeń każe naszemu życiu – społecznemu, jednostkowemu, może nawet biologicznemu – zmieniać się nieustannie.

 

 

Spis treści

 

Nota edytorska

Podziękowania

I. Wstęp: Dżajaganesz i awangarda

II. Zabawa

III. Ulica jest sceną

IV. Waehma: przestrzeń, czas. tożsamość i teatr w New Pascua w Arizonie

V. Kroki przez wszechświat: ruch, wiara, polityka i miejsce w ramlili ramagarskiej

VI. Wajang kulit na marginesie kolonialnym

VII. Przyszłość rytuału

Bibliografia

Posłowie tłumacza

Góra